ממסר פחת, מפסק דלף, מפסק מגן

ניחשתם נכון,כשאומרים ממסר פחת, מפסק דלף ומפסק מגן מתכוונים לאותו דבר נהוג לכנותו “ממסר פחת“. ממסר פחת הינו מפסק ההמנתק את המתקן החשמלי ממקור הזינה בצורה אוטומטית במקרה של זרם דלף לאדמה(במקרה של הופעת זרם דלף במתקן). מטרתו של המפסק לשפר את רמת ההגנה בפני התחשמלות וכן למנוע את הסכנה להתפתחות שריפה במתקן החשמלי.

ישנם כמה סוגים של ממסרי פחת המיועדים לזרם חילופין:
דגם AC: רגיש רק לזרמי תקלה בצורת סינוס. אסור לשימוש במתקנים ביתיים.
דגם A: רגיש לזרמי תקלה בצורת סינוס וכן לזרמי תקלה עם מרכיבים של זרם ישר וגלי קפיצות זרמים
(פיקים של הרמוניות שונות) ומומלץ למתקנים ביתיים ותעשייתיים.
דגם B: מיועד למתקני חשמל זרם ישר בלבד.
דגם super immunized S: הוא בעל תכונות של מפסק מגן מסוג A, אבל מחוסן בפני ניתוקים לא רצויים כמו זליגה רגעית בתדרים גבוהים שאינה מסוכנת, אך “מקפיצה” את מפסק המגן.

תרשים חיבורים המוצג על גבי ממסר הפחת:

    תרשים ממסר פחת, מפסק דלף, מפסק מגן

עקרון הפעולה של המכשיר מתבסס על מדידת ההפרש בין הזרם המגיע למכשיר, לבין הזרם החוזר ממנו, אם יש הפרש והזרם המגיע נמוך יותר, משמעות הדבר הוא דליפת הזרם דרך מקום אחר, ואז הוא מנתק את הזרם, בהתאם לרמת הרגישות שלו שנמדדת במיליאמפר. במכשיר ביתי רגיל הרגישות עומדת על 30 מיליאמפר. ממסר הפחת אינו מקטין את הזרם העובר דרך ה”קורבן” המחושמל, אלא רק מגביל את משך הזמן לכדי 10-30 מילישניות.

השימוש בממסר פחת נועד כדי להקנות הגנה טובה יותר מפני מכת חשמל העשויה להיגרם בעת שימוש במכשיר חשמלי פגום, או בגלל חוסר זהירות. כאשר אדם או בעל חיים אחר נוגע במוליך לא מבודד, עלול חלק מהזרם החשמלי לעבור דרך גופו אל האדמה. במצב כזה האדם עלול להתחשמל. אם במעגל מותקן מתקן “ממסר פחת” המתקן פותח את המעגל החשמלי. בכך נמנעת ההתחשמלות של האדם או בעל החיים. “ממסר פחת” פותח את המעגל החשמלי ברגע, שבו עוצמת הזרם היוצאת ממנו קטנה מעוצמת הזרם הנכנסת אליו. מצב כזה מתרחש כאשר יש מעבר זרם חשמלי מהמוליכים אל גוף כלשהו מחוץ למעגל החשמלי.

חובת התקנה: לוח דירתי, הגנה בלעדית, אתרים רפואיים, מכשירי חשמל מיטלטלים, מתקני חשמל ארעיים, אתרי בניה וחקלאות

יש לזכור כי ממסר פחת זרם אינו מגן מפני התחשמלות בקמרים שבהם האדם נוגע בו זמנית בשני ההדקים של המעגל החשמלי.

 

Error 404 (Not Found)!!1

עוד בנושא:

  • כל כמה זמן צריך לבדוק ממסר פחת?

  • קטגוריה: מאמרים וכתבות

    תגיות:, , ,

    « »
    אתר זה מתוחזק ע"י מומחה וורדפרס