עליה חריגה של הטמפרטורה במעגל החשמלי

עליית הטמפרטורה במעגל החשמלי היא תופעה שכיחה. כאשר עובי המוליכים במעגל החשמלי מתאים לגודל הזרם, עולה הטמפרטורה במעלות בודדות. עלייה זו בטמפרטורה אינה מפריעה, אך כאשר נעשה שימוש לא נכון במכשירים חשמליים, או כתוצאה מתקלה, עליית הטמפרטורה של המוליכים הופכת לבעיה של ממש, ואך לסיכון בטיחותי. כאשר חלה עלייה גדולה מדי בעצמת הזרם העובר במוליכים, עולה הטמפרטורה שלהם במעלות רבות. בטמפרטורות גבוהות כאלה המעטה הפלסטי יכולה לגורם להתלקחות של חומרים דליקים, שנמצאים בקרבת מקום, ולהתפשטות השרפה.
קיימות שתי סיבות עיקריות לעלייה חריגה בטמפרטורה במעגל החשמלי :
א.עלייה בעוצמת הזרם כתוצאה מקצר – קצר חשמלי הוא מצב שבו קיימת ירידה פתאומית של התנגדות החשמלית במעגל החשמלי
ב.עלייה בעוצמת הזרם כתוצאה מעומס יתר – עומס יתר הוא גורם אחר לעלייה רבה ומסוכנת של טמפרטורת המוליכים, הוא הפעלה בו זמנית של מספר מכשירי חשמל, שלשם פעולתם נדרשת עוצמת זרם גדולה. על מכשירים אלה נמנים : מכונת כביסה, מייבש כביסה, דוד חימום (בויילר) תנור חימום וכו’.
המעגל החשמלי בבתי המגורים ובמפעלים בנוי בצור כזו, שתוספת של מכשירי חשמל למעגל אינה מגדילה את ההתנגדות החשמלית במעגל. לכן, כאשר מופעלים בו בזמן מכשירי חשמל כמו: מכונת כביסה, דוד חימום וכדומה, עובר במוליכים זרם בעל עוצמה גדולה בהרבה מהמותר לפעמים עוצמת זרם גדולה גורמת לעליית הטמפרטורה של המוליכים עד לרמה של טמפרטורת ההיתוך של החומר, שממנו הם עשויים, ולעתים אף עלולה להיגרם שריפה.

מעגלים מקבילים ועומס יתר
בדרך כלל מוזן החשמל לבתים בשני חוטים ראשיים הנקראים קווים. התנגדותם של קווים אלו נמוכה ביותר, והם מחוברים לנקודות החשמל בכל חדר. מתח של כ-220 וולט נוצר ביניהם על ידי תחנת הכוח. המתח הזה מופעל על המכשירים בכך שמחברים אותם במקביל (באמצעות תקעים)אל הקווים. ככל שגדל מספר המכשירים המחוברים לקווים במקביל, נפתחים יותר מסלולים למעבר זרם, וכך יורדת ההתנגדות הכללית של המעגל. עקב כך זורם בקווים זרם חזק יותר. כאשר זורם בקווים זרם ששיעורו עולה על סף בטיחות מסוים, אומרים כי שורר בהם עומס יתר.


קטגוריה: מאמרים וכתבות

תגיות:, , ,

« »
אתר זה מתוחזק ע"י מומחה וורדפרס