נורות פריקה – כספית, נלג, מטל הלייד

עיקרון פעולה:

נורת כספית

בנורת כספית שהומצאה בידי פטר קופר הוויט בשנת 1903 ישנו מעבר של זרם חשמלי באדי כספית שהמעבר בו גורם להתפרקותו. נורות אלו שאורן עז, משמשות בעיקר לתאורת רחובות וחוץ, צבע אורן כחלחל חיוור, ואינו מאפשר הבחנה טובה בצבעים. ההדלקה נעשית בהשהיה בדומה לנורה פלואורוסנטית, במיוחד אם הדבר נעשה בסמוך לכיבויה. נורה זו לעתים נכבת ונדלקת לסירוגין.

נורת מטל הליד

נורת מטל הלידעקרון פעולתה הוא זרם חשמלי באדי פחם או באדי הלוגנים ומתכות שונות. היא הומצאה על ידי סר המפרי דייבי בשנת 1801. נורה זו מחייבת שימוש במשנק, שהוא אביזר חשמלי, המווסת את הזרם הנכנס לנורה. הניצולת החשמלית שלה 80-120 לומן לוואט. אורך חייה הנו 5000-8000 שעות. וגוון צבעה לבן – כחלחל. נורה זו משמשת בעיקר לתאורה חיצונית, במקומות בהם נדרשת העברת צבעים טובה כמו אצטדיונים ושטחי מסחר.

נורות נתרן – נל”ג/נל”נ

נורת נלגישנם שני סוגים של נורות סודיום (נתרן): נורת נתרן לחץ נמוך (נל”נ) ונורת נתרן לחץ גבוה (נל”ג).
נורת הנל”נ היא בעלת הניצולת הגבוהה ביותר מבין כל סוגי הנורות (130 לומן לוואט). אורך החיים של נורת נל”נ הנו כ-24,000 שעות. לאור המופק ממנה צבע כתום עז והוא יעיל מאוד בחדירה מבעד לערפל. השימוש העיקרי של נורות אלו הנו לתאורת כבישים ומנהרות. נורות אלו נדירות מאוד בישראל.
נורת הנל”ג היא הנורה העיקרית המשמשת לתאורת כבישים ורחובות. נצילותה גבוהה (90-130 לומן לוואט). אורך החיים עד 20,000 שעות וגוון הצבע צהבהב.

*נורות מטל הלייד קומפקטיות HQI/HCI משלבות חסכון מבלי לוותר על תאורה איכותית ודקורטיבית. בעלות שטף אור גבוה ונצילות אורית גבוהה, אורך חיים גבוה במיוחד (עד 15,000 שע’), מסננות קרינת UV, כך שאין סכנה בשימוש ואין דהייה של מוצרים כגון בגדים ותמונות.

רכיבי המערכת:

משנק סליל השראהמשנק סליל השראה
משנק סליל השראה הוא למעשה משרן בעל ערך השראות גבוה הפועל בתחום תדר הרשת (בדרך כלל 50 או 60 הרץ). משרן זה הופך את מקור מתח החילופין של הרשת למקור זרם חילופין ובכך מאפשר הפעלה יציבה של נורת הפריקה. במעגל החשמלי, מתחבר המשנק בדרך כלל בטור לנורת הפריקה. המשרן משמש לעתים קרובות גם כעזר הצתה יחד עם המצת או המדלק (starter), מאפשר יצירת המתח הגבוה המשמש לפריצת הקשת הראשונית בנורת הפריקה. בדרך כלל בנוי סליל ההשראה מחוט נחושת דק המלופף סביב ליבת ברזל שעשוייה למלות דקות (דפי פח דק).

הצתה
ניתן להצית את המערכת בכמה דרכים:
קבל
במערכת אוטורגולטור – יש לשים לב כי הערכים שלא שונים מערכי קבלי השיפור, והערכים בין קבלי המערכות מיצרנים שונים שונה, על כן יש להשתמש בקבל אשר הוגדר על ידי יצרן המשנק.
מצת לא עצמאי
מצת ES-50 מתאים לנורות נל”ג בהספקים שבין 50W ל 1000W.
מצת עצמאי
ES-150 מתאים לנורות נל”ג בהספקים של 50W עד 150W ולנורות מטל הלייד בהספקים של 35W עד 150W.
ES-250 מתאים לנורות נל”ג בהספקים של 100W עד 250W ולנורות מטל הלייד בהספקים של 70W עד 250W.
ES-400 מתאים לנורות נל”ג בהספקים של 50W עד 400W ולנורות מטל הלייד בהספקים של 70W עד 400W.

הוראות חיבור מצת עצמאי

הוראות חיבור מצת עצמאי

הוראות חיבור מצת לא עצמאי ES-50

הוראות חיבור מצת לא עצמאי ES-50

אופן חיבור גופי תאורה עם מצת PI-1000 4KV

אופן חיבור גופי תאורה עם מצת PI-1000 4KV

אופן חיבור גופי תאורה עם מצת PI-1000 5KV

אופן חיבור גופי תאורה עם מצת PI-1000 5KV

אופן חיבור גופי תאורה עם מצת

אופן חיבור גופי תאורה עם מצת

*הרכיבים בכתבה הינם תוצרת ישראל כחול לבן המיוצרים ע”י אלתם עין השופט אך ניתן להשתמש ברכיבים דומים של חברות אחרות.


קטגוריה: כתבות נבחרות, מאמרים וכתבות

תגיות:, , , , ,

« »
אתר זה מתוחזק ע"י מומחה וורדפרס