תהליך ייצור חשמל

חשמל- מתחנת-הכוח עד הבית

החשמל נמצא מוכן לשימוש כל הזמן – רק לוחצים על המתג והנורה נדלקת, הרדיו מנגן, התנור מחמם בחורף, המזגן מקרר בקיץ, והמחשב דולק… אבל מאין יש לנו חשמל? את החשמל צריך להפיק.
את החשמל מפיקים בתחנות-כוח, ומשם הוא עובר דרך ארוכה עד שהוא מגיע למכשירי החשמל שלנו.
התרשים מראה את הדרך שהחשמל עובר מהפחם הגולמי ועד שהוא מגיע אלינו (בתחנת-כוח קיטורית).
עברו עם העכבר על חלקי תחנת-הכוח, ועקבו אחר שלבי התהליך!
מתחת לתרשים תמצאו הסברים על כל אחד מחלקי התהליך בתחנת-כוח קיטורית.






הפחם

תחילת המסע בתחנת-הכוח הקיטורית הוא בהבאת הפחם לתחנה.
הפחם מגיע לישראל באניות מיוחדות ומועבר במסועים מכוסים למאגר אחסון. משם מעבירים את הפחם לתחנות-הכוח הקיטורית, וטוחנים אותו לאבקה לפני השרפה.

מאגר הפחם בתחנת-הכוח רוטנברג

תחילת המסע בתחנת-הכוח הקיטורית הוא בהבאת הפחם לתחנה.
הפחם מגיע לישראל באניות מיוחדות ומועבר במסועים מכוסים למאגר אחסון. משם מעבירים את הפחם לתחנות-הכוח הקיטורית, וטוחנים אותו לאבקה לפני השרפה.

דוד השרפה

הפחם מגיע ביחד עם אוויר אל דוד השרפה, ושם הוא נשרף. החום שנוצר במהלך השרפה, גורם לחימום המים שבצינורות הדוד, וכך קיטור (אדים בלחץ גבוה) נוצר. את הקיטור מובילים מהדוד אל הטורבינה בצינורות מבודדים ובלחץ רב.
הארובה

השרפה של הפחם יוצרת עשן רב, המכיל חלקיקי פיח וגזים רעילים. מרכיבים שונים של הפחם נותרים כאפר. כדי להרחיק את העשן, בנו ארובה בגובה רב. כדי להקטין ככל האפשר את הזיהום שהעשן גורם, ואת כמות הפיח, מתקינים בבסיס הארובה מסננים, והם מסננים את העשן והאפר.
מערכת הקירור

מערכת הקירור מקררת את הקיטור ומעבה אותו (עיבוי= הפיכת הקיטור למים על-ידי קירורו), לפני שהוא חוזר לדוד השרפה.
מדוע צריך לעבות את הקיטור שבצינורות?
כאשר הקיטור עובר דרך כפות הטורבינה, הוא מאבד מלחצו ומחומו ונפלט אל המעבה. כאן הוא מקורר על-ידי מי-ים, מתעבה ושב אל דוד השרפה למחזור חדש של הפקת חשמל.
כיצד מערכת הקירור עובדת?
בתהליך הקירור הקיטור מתעבה למים. מים אלו נשאבים לדוד לשימוש חוזר. פעולת הקירור דורשת מים קרים רבים, ולכן מקימים את תחנת-הכוח העובדת על פחם ליד מאגר מים גדול. בתהליך הקירור, המים מתחממים בכ- 10 מעלות.

טורבינה

הטורבינה היא מתקן הדומה לגלגל, המורכבת מכפות המחוברות לציר. הקיטור שנוצר בדוד השרפה, פועל בלחץ רב ובטמפרטורה גבוהה על כפות הטורבינה, וגורם להן להסתובב יחד עם הציר. ציר הטורבינה מחובר למחולל ומסובב את המגנט שבו.
מחולל (גנרטור)

המחולל (גנרטור) אחראי על הפקת הזרם החשמלי. עקרון הפעולה שלו הוא האלקטרומגנטיות: יש בתוכו סלילים של חוטי חשמל ומגנט . הטורבינה מסובבת את המגנט וזרם חשמלי נוצר.

כבלי חשמל

כיצד מעבירים את החשמל המופק בתחנת-הכוח אל הצרכנים השונים?
כבלי החשמל מובילים את החשמל, שמפיקים בתחנת-הכוח, אל כל הצרכנים בכל חלקי הארץ. הכבלים מורכבים על עמודי-חשמל גדולים ומתחברים לרשת החשמל הארצית.
לפרטים נוספים על צרכני החשמל- לחצו כאן.


קטגוריה: מאמרים וכתבות

תגיות:, , ,

« »
אתר זה מתוחזק ע"י מומחה וורדפרס