הארקת שיטה

רוב רשתות החשמל בנויות כך שמוליך האפס שלהן נמצא בפוטנציאל אדמה. מוליכי האפס של המחוללים בתחנות הכח ושל השנאים שבתחנות החלוקה מחוברים לאלקטרודות מתכת הנמצאות בתוך האדמה, אלקטרודות אלו הן אלקטרודות הארקה המשמשות להארקת השיטה לאספקת החשמל. שיטת הארקה זו נקראת “הארקת שיטה” המונח “שיטה” הוא ביטוי אחר למונח “מקור המתח”. שיטת אספקה פרושו סוג הרשת (חד או תלת פאזית), זרם ישר או חילופין, מתח,תדירות וכו’. שיטת אספקת החשמל לאזור מגורים למשל היא שיטת זרם חילופין תלת-מופעי 50hz  ,  V 400 . מתח שלו בהתנגדות האדמה נמוכה יחסית (אומים ספורים) גם באזור הצרכנים פוטנציאל האדמה קרוב לפוטנציאל האפס של הרשת. לכן המתח בין כל מוליך מופע לבין האדמה עליה אנו עומדים הוא המתח המופעי שברשת. ברשת הביתית מתח זה הוא 230 וולט לדוגמא: אם הבידוד של מוליך המופע בתנור אפיה יישרף והמוליך יגע בגוף התנור, פוטנציאל גוף התנור יהיה 230 וולט ביחס לרצפת המטבח. מי שיעמוד ליד התנור ויגע בו יתחשמל מאותו מתח של 230 וולט. הזרם יזרום מהתנור דרך גופו אל רצפת המטבח. כדי להקטין את סכנת החישמול כתוצאה מתקלות מסוג זה פותחו מספר שיטות הגנה, הרעיון המסתתר מאחורי שיטות אלו הוא מניעת מעבר זרם חשמלי מסוכן דרך גוף האדם או הקטנת זרם זה לרמה לא מסוכנת.

להארקת השיטה מספר תפקידים
א. לייצב את המתח של השיטה ביחס לאדמההגנה מפני עלייה במתח כתוצאה מחדירת מתח גבוה ממקור אחר (חוט מתח גבוה הנופל על רשת מתח נמוך, פגיעת ברק, וכו’).
ב. אפשור פעולה של שיטות הגנה מפני התחשמלות.

 הארקת שיטה – מחברת את נקודת האפס של מקור הזינה לאדמה.
 הארקת הגנה – מחברים כל מכשיר בעל מעטה מתכתי לפס הארקה בלוח החשמלי, ומלוח החשמל לפס השוואת פוטנציאלים.
 הארקת יסוד – מחברת את פס השוואת פוטנציאלים למסה הכללית של האדמה, ע”י ריתוך כל יסודות הבניין ביניהם וחיבורם לפס השוואת פוטנציאלים ע”י פס מגולוון.
 שיטת האיפוס – מחברת את מוליך האפס הראשי לפס השוואת פוטנציאלים.

    לולאת התקלה מצגת הארקות

דפים נוספים מתוך הארקות:

  • הארקה
  • הארקת שיטה
  • הארקת הגנה
  • הארקת יסוד
  • שיטת האיפוס

  • קטגוריה: מאמרים וכתבות

    תגיות:, , , ,

    « »
    אתר זה מתוחזק ע"י מומחה וורדפרס