שיטת האיפוס

 שיטת האיפוס המודרנית היא השיטה המתקדמת ביותר להגנה מפני התחשמלות. הרעיון שבשיטה זו הוא לאפס את הפוטנציאל החשמלי של חלקי המתכת שבגוף המכשיר ועל ידי כך למנוע הופעת מתח חשמלי מסוכן עליהם. חלקי המתכת של המכשיר מחוברים למוליך ההארקה של המבנה, מוליך זה נקרא גם מוליך איפוס המחובר בכניסה למתקן למוליך האפס. חיבור מוליך ההארקה למוליך האפס נעשה ע”י פס השוואת פוטנציאלים (והוא נעשה רק במקום אחד (בכניסה למתקן). פס השוואת פוטנציאלים זה מחובר גם להארקת יסוד. בשיטה זו נמצאים כל חלקי המתכת של המכשירים בפוטנציאל האדמה,וההתנגדות בינם לבין נקודת האפס של המקור נמוכה מאוד (התנגדות המוליכים שמחברים ביניהם). כאשר מתרחשת תקלה ומוליך מופע נוגע בחלק מתכתי של אחד המכשירים זורם זרם קצר מהמוליך דרך גוף המכשיר אל מוליך הארקה ומוליך האפס. זרם קצר זה גורם להפעלת אמצעי ההגנה שעל מוליך המופע (נתיך או מפסק חצי אוטומטי) וגורם לניתוק מידי של המתח גם אם הניתוק איננו מיידי המתח על גוף המכשיר אינו עולה למתח מסוכן .אלא נשאר קרוב מאוד לאפס. במקרה של נתק במוליך האפס תסגר לולאה של מסלול זרם הקצר דרך הארקת מוליך האפס בכניסה למתקן.

יתרון שיטת האיפוס – מסלול הזרם (הזורם בזמן תקלה) מורכב ממוליכים שהותקנו במיוחד לצורך כך ולכן התנגדותם נמוכה. התנגדות נמוכה זו מבטיחה שהזרם שיזרום בזמן תקלה יגרום לפעולת אמצעי ההגנה על הקו.
החיסרון שיטת האיפוס – מחייב שימוש במוליכי האפס בעלי שטח חתך מספיק גדול כדי להעביר זרם קצר בתוך המתקן. זרם התקלה (שהוא זרם קצר במקרה שלנו) זורם דרך מוליך ההארקה וברשת המספקת חשמל למתקן זרם התקלה זורם דרך מוליך האפס. לא תמיד מוליך האפס ברשת ההזנה למתקן מסוגל לעמוד בזרם קצר זה.

דרישות בהתקנת שיטת איפוס
בגלל אמינותה הרבה משמשת שיטת האיפוס כשיטת ההגנה במרבית המתקנים בארץ. יש לשים לב למספר דרישות של מערכת החשמל לקיים בכדי שאפשר יהיה להשתמש בשיטה זו :
א. קיום הארקת יסוד מתאימה שההתנגדות בינה לבין האדמה קטנה מ 20 אום.
ב. במקרה של קצר בין מוליך מופע לגוף מוארק, התנגדות מעגל הקצר תהיה נמוכה מספיק כך שאמצעי ההגנה ( נתיך או מאמ”ת) יפעל תוך פחות מ 5 שניות

מוליך ההארקה שברשת צריך להיות בעל שטח חתך גדול מספיק להזרים דרכו זרם קצר.
מוליך האפס שברשת המזינה את המתקן צריך להיות בעל שטח חתך גדול מספיק להזרים דרכו את זרם הקצר. זרם הקצר זורם דרך מוליך זה מהמתקן חזרה אל השנאי או תחנת החלוקה המזינים אותו.

הארקת שיטה – מחברת את נקודת האפס של מקור הזינה לאדמה.
הארקת הגנה – מחברים כל מכשיר בעל מעטה מתכתי לפס הארקה בלוח החשמלי, ומלוח החשמל לפס השוואת פוטנציאלים.
הארקת יסוד – מחברת את פס השוואת פוטנציאלים למסה הכללית של האדמה, ע”י ריתוך כל יסודות הבניין ביניהם וחיבורם לפס השוואת פוטנציאלים ע”י פס מגולוון.
שיטת האיפוס – מחברת את מוליך האפס הראשי לפס השוואת פוטנציאלים.

    הארקת איפוס מצגת הארקות

דפים נוספים מתוך הארקות:

  • הארקה
  • הארקת שיטה
  • הארקת הגנה
  • הארקת יסוד
  • שיטת האיפוס

  • קטגוריה: מאמרים וכתבות

    תגיות:, , , ,

    « »
    אתר זה מתוחזק ע"י מומחה וורדפרס